+ techniky jazdy ....tipmi pre prejazd určitého typu zákrut
(prenosy zaťaženia, prerozdelenie brzdného účinku,
načasovanie modulácie pedálov/volantu...najmä v ostrých zákrutách do kopca,
uťahujúcich,opačne klopených,cez horizont..)
...nastavenia je možné vopred i operatívne prispôsobiť: typu nasadenia, počasiu, sklonu|stúpaniu, najnáročnejšej zákrute.
Ladenie handlingu_príklad
Pretáčavosť v nájazde:
• prisilný trail-braking do zákruty
• príliš veľký zadný brake-bias
• výška zadnej nápravy privysoká(veľký rake)
• zadná jazdná/torzná tuhosť privysoká
• zadné cetrum priečnej/torznej rotácie privysoko
• zadné tlmiče príliš mäkké v rebounde(rozťahu)
• nefunkčný predný stabilizátor
• príliš veľká zadná rozbiehavosť
• príliš veľká zadná zbiehavosť=>snap-oversteer
Nedotáčavosť na výjazde(pod plynom):
• príliš veľký prenos zaťaženia dozadu
• zadné tlmiče primäkké v (nízkorýchlostnom)stlačení(bumpe)
• predné tlmiče príliš mäkké v rebounde(rozťahu)
• príliš veľký preload na diferenciáli
• príliš veľká zadná zbiehavosť
• predná zbiehavosť
...pre majiteľov staviteľného podvozka:
CORNER WEIGHTING know-how
Vyváženie (zrovnomernenie rozloženia statického zaťaženia) je alfou a omegou využitia skutočného potenciálu staviteľného podvozka.
Základná metóda, kt.sa používa je tzv."cross-weighting" alebo po našom: diagonálne vyváženie. Vychádza z efektu tzv.'kývajúcej sa' stoličky. Je táto metóda optimálna pre každé použitie ? Existujú i iné?
Existujú 4 metódy:(ktoré je možné vzájomne kombinovať)
»Diagonálne vyváženie ...funguje najlepšie u tvrdo nastavených vozidiel, určených pre použitie na rovných plochých tratiach, skôr s tiahlymi rýchlymi zákrutami (..najmä okruhy), čiže v tých prípadoch kde nedochádza k veľkým/rýchlym/komplexným zmenám|presunom v dynamickom zaťažení (a auto sa po väčšinu času nachádza v podobnej vyrovnanej polohe ako pri meraní). Použiteľné je tiež v prípadoch, keď základná nevyváženosť je malá.
»Bočné vyváženie ...sa snaží dosiahnuť čo najsymetrickejšie vyváženie medzi stranami (=identický %pomer zaťažení predných a zadných kolies). Takéto vyváženie je vhodné na tratiach s rýchlymi tiahlymi zákrutami, bez výrazných pozdĺžnych prenosov zaťaženial(=bez brzd/akcel), a prevažujúcim podielom zákrut do jednej strany(=typicky: ovály.)
»Predné vyváženie ...sa snaží primárne docieliť čo najzhodnejšie vyváženie medzi ľavým a pravým predným kolesom. Je prínosné u vozidla s predným(4x4) náhonom, v situácii kde trpí nedostatkom trakcie na prednej náprave... napr.pri jazde do kopca (bez samosvoru), alebo i napr.pri šprinte(..kde trakcia vzadu spravidla nie je problém, ale na nadľahčenom predku môže dochádzať k preklzu jednej strany) Tiež pri brzdení zkopca môže uľahčiť a skľudniť intenzívne brzdenie.
»Zadné vyváženie ...sa snaží vyrovnať ľavé a pravé zadné koleso. To je dôležité ani nietak pri zaťažení ako pri nadľahčení nápravy(..typicky v nájazde do zákruty), kde symetria na zadnej náprave výrazne uľahčí a spresní 'poziciovanie' auta do zákruty, umožní lepšie a skôr odhadnúť nábeh(a priebeh) šmyku, a je dôležitá najmä na tratiach s rýchlymi zmenami smeru.
Pre bežné použitie(=kopce,rally,slalom) je ideálne zvoliť prioritu metód v poradí: 1.zadné, 2.diagonálne, 3.predné
pozn.:pre vyváženie je ideálny podvozok so separátne staviteľnou výškou a predpätím. Jednoduchšie/tuningové podvozky je možné tiež nastaviť ale s menšou presnosťou/väčším kompromisom.
Separátne staviteľný podvozok
...umožňuje vyvažovanie: ako nastavovaním výšky, tak predpätia. Optimálne je používať ich kombináciu. Rozdiely vo výške by v ideálnom prípade nemali presiahnuť~3mm. Veľké rozdiely v predpätiach tiež nie sú žiadúce...môžu obmedzovať(málinko meniť) priebeh|charakteristiku tlmenia. Bežne sa to neprejaví,..problematické sa stanú rýchle zmeny smeru, najmä v spáde spojenom so zmenou sklonu(=diagonálne presuny zaťaženia), kde sa prejaví i najmenšia asymetria.
Väčšinu áut je možné výškami staticky vyvážiť, napriektomu je vhodné, aby i predpätie reflektovalo relatívne rozloženie reálneho fyzického zaťaženia medzi ľavým a pravým kolesom(pred vážením). Cieľom je dosiahnuť, aby i pri výrazných dynamických zmenách...výraznej akcelerácii/brzdení...dochádzalo k rovnomernému poklesu|zdvihu náprav, bez vnášania torzného krútenia do pohybu auta, čo umožní ďalej maximalizovať využiteľný grip.
Posledná realizácia
Ladenie podvozka Subaru Impreza WRX STi 550HP (majiteľ Profituning)