Som Vám k dispozícii.. PROsetup.sk

  lepší šoférsky zážitok

Čo je individuálne ladený podvozok?

Zbavený deficitov (necitlivé riadenie, nedotáčavosť, omeškané reakcie, rýchle dratie gúm/bŕzd),
vylepšený v ovládateľnosti (spätnej väzbe/agilite), pružnosti, dávkovateľnosti, komforte
                             zohľadňujúc:
  • najčastejšie zaťaženie auta   (pasažieri+palivo+batožina)
  • dĺžku cesty, použitie  (mesto/okres/diaľnica/race:kopec,šprint,slalom,okruh)
  • dostupné obutie  (model,výška profilu gúm,priemer diskov)
  • preferenciu  (agresívny/plynulý štýl jazdy)

..výsledkom je:
  • Vyššie pohodlie   (subjektívny komfort jazdy, vyššia účinnosť tlmenia)
  • nižšie náklady   (menšie opotrebenie gúm,spojky,bŕzd,zavesenia;nižšia spotreba)
  • lepšia manévrovateľnosť
  • dynamickejšia jazda
  • lepšia predvídateľnosť reakcií vo vyšších rýchlostiach, komplikovaných zákrutách a situáciách
  • nižšia servisná náročnosť
.. pre bezpečný návrat.
Dostaneš tiež:
  • prehľadný súpis finálnych hodnôt nastavenia
  • vrátane špecifických situácií (napr.plné zaťaženie)
  • tipy pre ďaľšie užitočné modifikácie
  • tipy ako zjednodušiť údržbu

Čo takéto vyladenie môže zahŕňať?

  • »  vyladenie geometrie - zbiehavostí...odstránenie asymetrií,nadmerných trení, zlepšenie citu v brzdách a riadení,
    odklonov...pre lepšie správanie v zákrute.(zlepší sa zároveň i spotreba,životnosť gúm,bŕzd)
  • »  dokonalejšia korekcia odklonov..pre dynamické(športové) požiadavky, top agilitu, vyššie úrovne gripu a
    uhlové rýchlosti, menší náklon.(i pri mäkkšom podvozku)
  • »  vyladenie tlakov - optimálne"horúce tlaky"=› lepší komfort, odpor riadenia, životnosť zavesenia,
    gúm, akcelerácia,zatáčanie v svahu,brzdy.
  • »  zladenie(parametrov) pneu+diskov - pre prednú i zadnú nápravu. Množstvo kombinácií =› optimálne riešenie.
    Šírka disku: 5” 5.5”6” 6.5”7” 7.5”8” 8.5”9” 9.5”10”10.5”11” 
    Šírka pneu: 165
    175
    175
    185
    185
    195
    195
    205
    205
    215
    215
    225
    225
    235
    235
    245
    245
    255
    255
    265
    265
    275
    275
    285
    285
    295
    letné  
    zimné
  • »  modifikácia priebehu el.plynu =› lepšia plynulosť vytáčania motora, reakcia na plyn.pedál,
    spotreba,dávkovanie plynu v nízkych..stredných otáčkach,plynulosť radenia a pohýňania.
  • »  výmena kvapalín za vhodnejšie. Odporúčanie aditív a špecifikácie,značky olejov
    s nižším trením a širším rozsahom teplôt.(vyššia kvalita mazania)
  • »  úprava sania/výfuku - zväčša jednoduchá(svojpomocná) výmena =› lepšia točivosť.
  • »  úprava bŕzd - zmena pozdĺž.rozloženia brzd.tlaku =› lepšie brzdenie v zákrute.
  • »  úprava sedenia,pedálov,obuvi.

^..posuň ma vyššie.. Kritériá pre „šoférovaciu„ obuv ?

Nie je to pre mňa zbytočné, pre bežnú cestnú premávku?

Individuálne nastavenie nie je len pre profíkov, AMATÉRI HO VYUŽIJÚ OMNOHO VIAC –
     aby boli schopní ďalej rozvíjať svoje zručnosti, alebo si proste len uľahčiť a užívať jazdu.

Nestratím záruku?

Všetky odporúčané korekcie sa nachádzajú spravidla v rámci tolerancií schválených výrobcom pre daný parameter. Výsledný'posun' voči sériovým hodnotám je u niektorých áut malý, niekde väčší.
U závodných vozidiel je možné ísť niektorým parametrom i 'mimo' (napr.odklonmi vpredu u McPhersonu), ak by to pre danú situáciu bolo prínosné. Obecne ale odporúčané nastavenia sú stále hodne 'kompromisné', aby zaručovali pestré používanie auta. Aby zlepšovali životnosť komponentov.
Čím presnejšie je vyšpecifikovaný spôsob užívania auta,tým lepší je výsledok.

Nedostanem sa do nepredvídateľnej situácie?

odporúčania sledujú práve cieľ zvýšiť bezpečnostné rezervy. Zvýšiť neutrálnosť a zlepšiť kontrolu na limite. Najmä u výraznejších zmien je každý vopred oboznámený s tým ako sa zmení správanie vozidla v určitej situácii. To si následne je potrebné natrénovať v praxi (získať vlastnú skúsenosť). Limity sa vyhladia, resp.posunú, kontrolu auta je možné ďalej výrazne zlepšiť výberom gúm a diskov.

Aké údaje je potrebné uviesť?

ak máš záujem o vyladenie, stačí mi zaslať: značku a model auta, motor/výkon, rok výroby, poháňaná náprava, typ zadnej nápravy (vlečená/multilink/McPherson/lichobežník), parametre diskov (model,rozmer,et), parametre gúm (model,rozmer,indexy), aktuálne tlaky gúm (vpredu+vzadu), orientačná hmotnosť auta, zaťaženie auta (koľko osôb,paliva,nákladu sa bežne vozí), zvyčajná dĺžka trasy v km, štýl jazdy (agresívny/plynulý), použitie auta (civilné,príležitostný okruh,závodné), úpravy na podvozku (pružiny,tlmiče,stabilizátory,silentbloky,výztuhy), prípadné výkonové úpravy motora,bŕzd,sania,výfuku; protokol/hodnoty z poslednej geometrie (ak sú k dispozícii), fotografia auta (vyčítam z nej výšky auta,
predklon, vysunutie/odklony/model diskov, aeroúpravy..)

... ide doladiť. Aj bežné autá...

Pre aké auto je setup dostupný?

pre ľubovoľnú značku,model alebo spôsob pohonu.
Každý výrobca používa určité pre neho tradičné základné nastavenie (ktorému je prispôsobená kinematika zavesenia náprav, pruženie,atď.)
Niekde je tento základ lepší, niekde dobré vyladenie dokáže skutočne „premeniť” auto.  Do ladenia setupu sa zahŕňa i druh náhonu..
(predo-,zadokolka,4x4,diferenciály)..keďže majú dopad na dynamickú zmenu geometrie, zaťaženia, a tým výrazne na správanie auta.

^..posuň ma vyššie..

  • »  vlastním staršie auto..
    ..chystáš sa vymeniť diely podvozka,gumy,disky?
      Zdokonaľ pri tejto príležitosti jazdné vlastnosti
      k vyššej agilite, dynamike,efektivite.
  • »  vlastním nové auto..
    ..očakával si viac komfortu, komunikatívnosti,
       hospodárnosti, živosti? Účinne poradím
       ako to zlepšiť, i pre auto v záruke.
  • »  konfigurujem nové auto..
      ..pomôžem s výberom vhodných elektrónov,
         zimného obutia, nastavením optimál.tlakov..
             ..pre okamžite lepšie jazdné vlastnosti.
...čiuž ide o benzín, LPG, hybrid, e-car.

Špecifiká náhonu

platí,že predokolka je automaticky nedotáčavá ?, zadokolka pretáčavá? a 4kolka najbezpečnejšia? Nie vždy.
Väčšina moderných zadokoliek je citeľne nedotáčavá, 4kolka môže byť vyslovene záludná, a dobre nastavená predokolka môže i v náročných podmienkach jazdiť veľmi neutrálne a byť súčasne šoférsky atraktívna.

Nielen vzhľad.. i tech.parametre musia štimovať:)
Tlak v pneumatikách
...má zásadný vplyv na jazdu, keďže určuje "postoj" kolesa voči vozovke
(=nepriamo ovplyvňuje geometriu). Zároveň mení okamžitú tuhosť a svetlú výšku náprav. Dôležité nie sú anitak absolútne hodnoty, skôr pomer medzi prednou a zadnou nápravou
...ten určuje správanie v nájazde/výjazde zo zákruty, pri prudšej akcelerácii,brzdení, určuje mieru komfortu, i to ako (ne)rovnomerne sa zohrejú gumy.
Cieľom opatrení je jednak naladiť čo najoptimálnejší a najvšestrannejší setup, ktorý sa následne čo najmenej dynamicky (vplyvom vonkajších vplyvov) mení.

Rozloženie hmotnosti

platí,že ideálny pomer je 50:50?  V praxi predvídatelnejšiu ovládateľnosť zabezpečí skôr mierne ťažší predok.
Dodá lepšiu smerovú stabilitu, lepšiu priľnavosť prednej viac namáhanej nápravy, bezpečnejšie správanie vo vyšších rýchlostiach (viac prítlaku), a menší 'výkmit' zadnej časti.
pozn.:u kombíkov majúcich relatívne ťažší zadok síce môže na klzkom povrchu trochu viac'utekať', udeje sa to však v nižšej rýchlosti a oveľa čitateľnejšie. (ako u krátkeho auta) To je pre mnohých šoférov vhodnejšie. Charakter tohto správania je možné dobre korigovať ladením tlakov(geometrie|gúm).

Ak preferuješ..

STABILITU - budeš spokojnejší s autom:
ťažším vzadu, viac tvrdším, mierne nedotáčavým, stabilným pri brzdení,priľnavejšími pneumatikami.
AGILITU - budeš spokojnejší s autom:
ľahším vzadu, mäkkším, neutrálnym/ľahko pretáčavým, vyššími/menej priľnavými pneu.

 

Akú pokročilú techniku používať v bežnej praxi?

techniku 'päta-špička'(..simultánne brzdenie s podradzovaním). Efektívne šetrí
spojku,synchróny,brzdy,gumy, zabezpečuje bezpečný prejazd zákrut
(najmä na klzku). Funguje u manuálnych prevodoviek.
 (ak je náročná.. pomôže prevodovka s funkciou rev-match)

MÁM ZÁUJEM o vyladenie.. odpíš mi:  ››› info@proSetup.sk

››› Tip z praxe

^..posuň ma vyššie..